Ralli on Suomessa suosittu laji, ja erityisesti MM ralli osakilpailuineen kerää katsojia ruudun ääreen.
Kilpailukalenteriin kuuluu vuosittain yksi Suomessa ajettava osakilpailu, jossa pääsee seuraamaan huippusuorituksia paikan päälle. Myös kuskeissa nähdään kotimaista edustusta, joiden pärjäämistä ratissa seurataan erityisen tarkkaan.
MM ralli on myös vedonlyöntikohde, ja osakilpailuiden voittajista lyödään kiivaasti vetoa. Kohteisiin kuuluvat myös tallien väliset taistot ja koko kauden mestaruudet.
MM ralli kuuluu vedonlyöntisivustojen valikoimiin
Ralli on vauhdikas laji, joka nauttii suurta suosiota Suomessa. Sen korkein taso on MM ralli, joka ajetaan maailman parhaiden kuskien ja tallien kesken.
Kausi kestää lähes koko vuoden, ja sen aikana ajetaan osakilpailuita ympäri maailmaa. MM-ralli aikataulu vaihtelee joka vuosi, ja välillä mukaan saadaan täysin uusia maita.
MM ralli on myös suosittu vedonlyöntikohde, jonka osakilpailuiden tapahtumat tarjoavat runsaasti veikattavaa lajia seuraaville. Vedonlyöntiä löytyy nykyään pelkästään siihen keskittyneiden sivustojen lisäksi monien nettikasinoiden valikoimista.
Erityisen suureen suosioon ovat nousseet uusimmat pikakasinot, joilla pelaaminen tapahtuu pankkitunnuksilla. Pelaajaksi ei tarvitse erikseen rekisteröityä, joten vedonlyönnin pariin pääsee nopeasti. Sivustolta toiselle siirtyminen on sujuvaa, joten omat panoksen voi asettaa sinne, mistä löytyy parhaat kertoimet.
MM ralli vedonlyönti on monipuolinen kohde, jossa voi veikata koko kauden voittajia sekä yksittäisten osakilpailuiden ja erikoiskokeiden tuloksia. Voittajaveto on yleisin, mutta sen lisäksi tarjolla on usein myös erikoisvetoja. Näihin kuuluvat esimerkiksi kahden kuskin välillä käytävä H2H-veto ja keskeytysten tai ulosajojen määrä.
MM-ralli aikataulu – osakilpailuja ajetaan läpi vuoden
MM-ralli aikataulu tarjoaa veikattavaa lähes koko vuoden ajaksi. Kausi alkaa jo tammikuussa ja jatkuu aina marraskuuhun asti. Sen aikana ajetaan 1–2 osakilpailua kuukaudessa eri sijainneissa ympäri maailman.
Kauden aloittaa perinteikäs Monte Carlon ralli, joka on ajettu jo vuodesta 1911. Sen paikka kauden aloittavana osakilpailuna on vakiintunut jo useita vuosikymmeniä sitten, eikä ainakaan toistaiseksi näkyvissä ole muutosta tilanteeseen.
Rallisirkus vierailee vuosittain myös Suomessa. Jyväskylässä järjestettävä Suomen ralli on ajettu vuodesta 1951, ja se on jäänyt väliin vain vuonna 2020 koronaviruksen aiheuttaman maailmanlaajuisen pandemian takia.
Useamman vuoden pituinen jatkosopimus takaa sen, että osakilpailu jatkaa kalenterissa myös kaudella 2025. Samalla toiset osakilpailut ovat joutuneet väistymään aivan uusien sijaintien tieltä, kun kalenteriin on tuotu myös kritiikkiä herättäneitä maita.
MM ralli ja suomalaiset kuskit
MM rallissa on nähty perinteisesti myös suomalaiskuskeja, jotka ovat onnistuneet myös säännöllisesti viemään koko kauden parhaan kuskin tittelin nimiinsä.
Kuluvalla kaudella rateissa on nähty hallitseva maailmanmestari Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi, jotka ovat toimineet kilpailevien tallien osa-aikakuskeina. Molemmat ovat nousseet myös voittoihin kauden aikana, ja erityisesti Rovanperä on esittänyt taitojensa olevan edelleen tallella.
Vaikka Jyväskylän rallissa on nähty usein suomalaisvoittajia, joutuivat molemmat huippukuskit tällä kaudella keskeyttämään kotimaisemissa. Osakilpailu oli muutenkin täynnä tapahtumia, ja ulosajoja nähtiin useampia.
Kaksinkertainen maailmanmestari Kalle Rovanperä nähdään ensi vuonna jokaisessa osakilpailussa, joten luvassa on jännittävä kausi. Esapekka Lappi ajaa puolestaan todennäköisesti MM ralli uransa viimeisiä osakilpailuja, kun sekä tallin että sen kuskien tulevaisuus on epävarma.
Ralli vedonlyönti – mitä huomioida?
MM-ralli tilanne elää koko kauden ajan, ja erityisesti tallien välinen pistetilanne on usein tiukka. Tällä hetkellä kilpailu käydään Toyotan ja Huyndain välillä, ja näiden kahden piste-ero M-Sportiin on suuri.
Pisteenlasku uudistui kaudelle 2024, mikä on kerännyt sekä kritiikkiä että kiitosta. MM-pisteitä jaetaan nyt myös sunnuntaisin, mikä on ladannut aiempaa kovemmat paukut myös sunnuntaipäiville.
Kauden aikana osakilpailuja ajetaan hyvin erilaisilla pohjilla. Useita kausia ajaneille kuljettajille monet reitit ovat ehtineet tulla tutuiksi, ja edellisten kausien menestys kyseisellä radalla antaa suuntaa myös tulevien kausien tapahtumiin. Uudet osakilpailut tarjoavat enemmän haastetta, kun reitti on kaikille kuljettajille uusi.
Ralli sisältää monia muuttuvia tekijöitä, mikä voi johtaa yllättäviin lopputuloksiin. Tekniset viat tai ulosajo saattavat muuttaa hetkessä osakilpailun lopputuloksia, ja myös ennakkosuosikit jäävät välillä ilman pisteitä.
MM-ralli tänään on erittäin tasainen, ja useampi kuski tekee taistelee huippusijoista. Tämä lisää vedonlyöjien haastetta, mutta luo myös pohjan hyville kertoimille. Parhaat päätökset vetojen suhteen pystyy tekemään, kun seuraa lajia tarkkaan.